Інформація Лозівської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області від 20.11.2018

 

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області  та органів ДФС України

Понад мільярд гривень рентної плати зараховано до місцевого бюджету Харківської області

В ГУ ДФС Харківщини проінформували щодо надходжень рентної плати. Так, за січень-жовтень п.р. до Державного бюджету України надійшло рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини  9,9 млрд. гривень.

Згідно Закону України від 07.12.17 № 2245-УІІІ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату», передбачено зарахування рентної плати до місцевого бюджету у розмірі 5 відсотків.

Після вступу у дію цього Закону (01.01.2018), усього по Харківській області за 10 місяців поточного року додатково мобілізовано до місцевого бюджету Харківської області 1047,7 млн. грн.

 Затверджено Узагальнюючу податкову консультацію щодо визначення звітного періоду для коригування фінрезультату

ГУ ДФС у Харківській області інформує, що наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2018 № 88 затверджено Узагальнюючу податкову консультацію щодо застосування положень підпунктів 140.5.4, 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України стосовно визначення податкового (звітного) періоду для коригування фінансового результату до оподаткування. Наказ Міністерства фінансів України від 14.11.2018 № 88

 

Електронний кабінет надає можливість подати звітність з ЄСВ в електронному вигляді 

Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області  нагадує, що фізичні та юридичні особи повинні подавати звітність з ЄСВ у визначені законодавством терміни. 
Пунктом 1 розділу ІІ Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 квітня 2015 року № 435 із змінами та доповненнями, встановлено, що звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі Звіт) подається страхувальником або відповідальною особою страхувальника за місцем взяття його на облік як платника ЄСВ у контролюючих органах. 
Звіт страхувальником податься у повному обсязі в один із таких способів: 
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису відповідальних осіб; 
-на паперових носіях разом з електронною формою на електронних носіях інформації; 
-на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не перевищує п’яти; 
-надсилання поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення за умови, що у страхувальника кількість застрахованих осіб не перевищує п’яти та не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання Звіту. 
 Слід зауважити, що подання звітності на паперових носіях потребує додаткового використання робочого часу як платників ЄСВ так і працівників органів ДФС. 
 З метою економії часу при складанні та поданні звітності, платники мають право подавати звітність з ЄСВ за допомогою сервісу ДФС України «Електронний кабінет», який надає можливість створювати, редагувати, підписувати та надсилати звітність з ЄСВ платниками самостійно. 
 Надіслати звіт можна у будь-який зручний час, у відповідь контролюючий орган відправляє квитанції з підтвердженням, що звіт прийнятий, або з коментарем, чому він не прийнятий. 
 Довідково: страхувальники, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, у частині подання звіту за таких осіб зобов’язані формувати та подавати до органів ДФС звіт протягом 20-ти календарних днів, що настають за останнім днем звітного періоду (календарний місяць). 
 Фізичні особи – підприємці формують та подають до органів ДФС звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, що настає за звітним періодом (календарний рік). 
 Особи, які провадять незалежну професійну діяльність та члени фермерських господарств, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах, формують та подають самі за себе до фіскальних органів звіт один раз на рік до 1 травня року, що настає за звітним періодом.

 

Легалізація трудових відносин – гарантоване майбутнє кожного працюючого 

Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області  нагадує, що юридичні та фізічні особи – суб’єкти господарювання при працевлаштуванні та виплаті заробітної плати повинні дотримуватись чинного законодавства. 
 Нелегальне працевлаштування має негативні наслідки для найманих працівників. Зокрема, це відсутність соціальних гарантій, передбачених для працівника, – права на відпустку (у тому числі на час вагітності та пологів), страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, права на оплату листків непрацездатності. 
 Постановою КМУ від 17 червня 2015 року № 413 «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу» (далі – Постанова № 413), Повідомлення про прийняття працівників на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів ДФС за місцем обліку їх як платника ЄСВ за формою згідно з додатком до Постанови № 413 до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів: 
 - засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису; 
 - на паперових носіях разом з копією в електронній формі; 
 - на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п’ятьма особами. 
 У рамках виконання розпорядження КМУ від  05 вересня 2018 року № 649-р «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» Державна фіскальна служба України спільно з Державною службою України з питань праці (далі – Держпраця), Пенсійним фондом України, Національною поліцією України та іншими центральними органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування здійснює комплекс заходів, спрямованих на детінізацію ринку праці та вдосконалення контролю за оформленням трудових відносин із найманими працівниками. 
 Варто пам’ятати, що ухилення від сплати податків в усіх проявах, у т.ч. шляхом використання нелегальної найманої праці, тягне фінансову та адміністративну відповідальність. 
 Довідково :
 Відповідно до статті 265 КЗпП, юридичні та фізичні особи – підприємці нестимуть відповідальність у вигляді штрафу у разі: 
 - фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2018 – 111 690 грн); 
 - порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі –у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2018 – 11 169 грн); 
 - недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, за не оплату роботи в нічний час, роботу в вихідний або святковий день, понадурочну роботу та інші питання оплати праці) – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2018 – 37 230 грн); 
 - недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2018 –37 230 грн); 
 - порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – п’ятим частини другої статті 265 КЗпП – у розмірі мінімальної заробітної плати (з 01.01.2018 – 3 723 грн); 
 - за недопуск інспектора праці до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2018 – 11 169 грн); 
 - якщо роботодавець не допустить фахівців Держпраці до перевірки з питань фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків, розмір штрафу в цьому випадку складе сто розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2018 – 372 300 грн) 
  До відома: штрафи за порушення законодавства про працю накладаються начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та їх заступниками.

 

Внесено зміни до порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН

КМУ України постановою від 24 жовтня 2018 року № 936 (далі – Постанова № 936) вніс зміни до пункту 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – Порядок). 
 Відповідно до внесених Постановою № 936 змін: 
- моніторингу не підлягають податкові накладні/розрахунки коригування   (далі – ПН/РК), якщо обсяг постачання, зазначений платником ПДВ в ПН, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в ЄРПН ПН/РК, становить менш ніж 500 тис. грн, і керівник – посадова особа такого платника ПДВ є особою, що обіймає аналогічну посаду менш ніж у 3-х платників податків. Зазначений критерій буде працювати за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений платником ПДВ у таких ПН/РК в поточному місяці, не перевищує 50 тис. грн на одного  покупця – платника ПДВ. При цьому, для визначення обсягу постачання не будуть враховані РК, у яких період реєстрації відмінний від періоду їх складання; 
- РК, складені у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, не перевіряються відповідно до ознак, зазначених у п. 3 Порядку. 
- змінено розмір розрахункових показників, які використовує ДФС України при моніторингу ПН:
- одночасно значення показників D та P, мають такі розміри: D>0,05, Р<Рм×1,4, де:
¨D – розрахункова величина, яка дорівнює S/T; 
- S – загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, сум ЄСВ та податків і зборів (крім суми ПДВ, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником ПДВ та його відокремленими підрозділами; 
- T – загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, яка зазначена платником податку в ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПНза останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК; 
- P – сума ПДВ, зазначена платником податку в ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в ЄРПН ПН/РК; 
- Рм – найбільша місячна сума ПДВ, зазначена у ПН/РК, зареєстрованих платником податку в ЄРПН за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК.
Постанову № 936 опубліковано в офіційному виданні «Урядовий кур’єр» від 10.11.2018 № 212 і вона набула чинності 10 листопада 2018 року.

 

ДФС запроваджено новий електронний сервіс з дистанційного отримання сертифікатів відкритих ключів

Інформуємо про  запровадження нового електронного сервісу, скористатися яким можуть клієнти  Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС. Для клієнтів центру став доступним новий сервіс повторного формування сертифікатів за електронним запитом. Кожен клієнт  акредитованого центру відтепер має змогу самостійно, у режимі 24/7, а головне – дистанційно,  отримати новий сертифікат, який матиме строк чинності до 2 років.

Таким чином, клієнтам центру не потрібно витрачати свій час та особисто відвідувати центр для отримання сертифіката.

Скористатись зазначеним сервісом зможуть виключно клієнти АЦСК ІДД ДФС, які:

мають чинні сертифікати (наприклад, до закінчення строку чинності сертифікатів залишилось декілька днів);

реєстраційні дані власника сертифікатів залишились без змін (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);

особистий ключ клієнта не є скомпрометованим, а пароль захисту до нього відомий лише його власнику.

Для початку використання нового сервісу необхідно завантажити та встановити останню версію безкоштовного програмного забезпечення ІІТ Користувач ЦСК-1,  яке розміщено у відповідному розділі веб-сайту АЦСК ІДД ДФС – https://acskidd.gov.ua.

Також для зручності платників податків при користуванні цим новим сервісом фахівцями АЦСК ІДД ДФС розроблено відеоінструкцію по повторному формуванню сертифіката за електронним запитом, яку можна переглянути на офіційному веб-порталі ДФС.

 

Державними податковим інспекціями Лозівського управління надано понад  16 тисяч адміністративних послуг

За січень – жовтень 2018 року  державні податкові інспекції, які функціонують при Лозівському управлінні Головного управління ДФС у Харківській області, відвідали більше 16 тис. платників податків – підприємців та юридичних осіб, а також пересічних громадян.

За цей час вони отримали 16014 адміністративних послуг. Найбільш запитуваними послугами є:

- видача картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків – 7097,

- реєстрація платника єдиного податку  – 445;

- надання витягу з реєстру платника єдиного податку -  1102;

- реєстрація книг обліку доходів і витрат  – 593;

- реєстрація реєстратора розрахункових операцій – 113;

- реєстрація книг обліку розрахункових операцій –567;

- реєстрація розрахункових книжок – 142;

- видача відомостей з ДРФОПП про суми виплачених доходів та утриманих податків - 5693;

- внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) відмітки про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта - 41;

- включення неприбуткового підприємства (установи, організації) до Реєстру неприбуткових установ та організацій -197;

- видача довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) - 427;

- видача довідки про сплату податкових зобов’язань  платником податку – резидентом, який виїжджає за кордон на постійне місце проживання, та про відсутність податкових зобов’язань - 24;

- підтвердження статусу податкового резидента України – 92;

- реєстрація книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи - підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність – 105.

 

До уваги платників! Сплачуйте податки за правильними реквізитами

З 02.07.2018 змінено реквізити усіх рахунків для перерахування податків та зборів до державного та місцевих   бюджетів.

З оновленими рахунками можна ознайомитися  на суб-сайті «Територіальні органи ДФС у Харківській області» розділ «Бюджетні рахунки» підрозділ «Діючи рахунки» за посиланням: http://kh.sfs.gov.ua/byudjetni-rahunki/, а також на офіційних Веб-сторінках головних управлінь Державної казначейської служби України.

Рахунки для зарахування надходжень до державного та місцевих бюджетів у 2018 році, які відкриті за МФО 851011 (ГУ ДКСУ у Харківській області), закриті 11.09.2018.

Кошти, які сплачені платниками після 11.09.2018 на рахунки за МФО 851011, повернені до установ банків органами держказначейства. Перевірити стан розрахунків за бюджетом можна через «електронний кабінет платника податків» або звернутись до ЦОП за місцем реєстрації (податкової адреси).

Одночасно нагадуємо, що при заповненні поля призначення платежу, необхідно дотримуватися вимог наказу Міністерства фінансів України від 12.08.2015 № 666 «Про затвердження Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів», адже це впливає на своєчасність та повноту зарахування сплачених сум на інтегровані картки платників та дозволяє уникнути неправомірного боргу та штрафних санкцій.

 

Антикорупційний сервіс «Пульс»

З метою забезпечення відкритості й прозорості діяльності територіальних органів Фіскальної служби України нагадуємо платникам податків про функціонування антикорупційного сервісу Фіскальної служби України «Пульс», який доступний клієнтам податкової служби та митниці. Поскаржитися на неправомірні дії або бездіяльність працівників ДФС України, оперативно вирішити суперечливі запитання, які виникають у сфері адміністрування податків та під час здійснення митного контролю можна за телефоном (044) 284-00-07. Лінія працює цілодобово.

Ефективний сервіс за гарячою лінією попереджує: труднощі в спілкуванні; некоректне ставлення; перевищення повноважень; неякісне обслуговування; та працює за принципом CALL-BACK - зворотній зв’язок.

 

ІІ. Інформація для бухгалтерів

Увага! 20 листопада – останній день сплати авансового внеску з єдиного податку для підприємців-спрощенців

Платники єдиного податку І та ІІ груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа поточного місяця.

Так, платникам спрощеної системи оподаткування І та ІІ груп необхідно сплатити авансовий внесок з єдиного податку за листопад 2018 року не пізніше 20 листопада. Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь звітний період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.

Сплата єдиного податку здійснюється за місцем податкової адреси (п.295.4 ст.295 ПКУ).

 

Платники податків мають право на отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів до бюджету в електронній формі

Мінфін України наказом від 03 вересня 2018 року № 733 затвердило Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

Зокрема, відповідно до вищевказаного порядку, для отримання довідки платник має право подати відповідну заяву за вибором:

- у паперовій формі – до державної податкової інспекції за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо заяву подано до державної податкової інспекції, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу;

-  в електронній формі – на адресу уповноваженого органу через приватну частину «Електронного кабінету» з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги».

Довідка або відмова у її наданні готуються протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання заяви органом, до якого її було подано.

Довідка надається безкоштовно за вибором платника у паперовій або електронній формі, про що такий платник зазначає у заяві.

Термін дії довідки становить 10 календарних днів з дати її формування.

 

Про обов’язкову реєстрацію платником ПДВ

ПКУ визначено випадки, коли суб’єкт господарювання зобов’язаний зареєструватись платником податку на додану вартість.

По-перше, особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню (у т.ч.і з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1,0 млн.грн. (без урахування податку на додану вартість). Реєстрація відбувається у контролюючому органі за місцем реєстрації платника. При цьому зазначена вимога не стосується суб’єктів, які є платниками єдиного податку першої - третьої групи.

По-друге, реєстрація платником ПДВ обов’язкова, якщо особа здійснює операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави. В цьому випадку реєстрація повинна проводитись не залежно від того, який режим оподаткування використовує платник податків, а також незалежно від того, чи досягає він загальної суми операцій із постачання товарів/послуг 1,0 млн.грн.

У разі обов’язкової реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій 1,0 млн.грн.

Звертаємо увагу, що п. 183.10 ст. 183 ПКУ визначено, що будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ, і не подала до контролюючого органу реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату цього податку на рівні зареєстрованого платника. Крім того, такий платник не матиме права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

 

Що саме перевіряють фіскали та як правильно працевлаштувати працівника на роботу

За розпорядженням КМУ №649-р тривають перевірки укладення трудових договорів з найманими працівниками, реєстрації ФОП, повноти сплати податків із зарплати і доходів. ДФС проводить перевірки спільно з іншими задіяними до роботи по розпорядженню контролюючими органами.

Що треба знати про перевірку і перевіряючих

1. Фактичну перевірку проводять двоє і більше посадових осіб ДФС. Одна особа не може  робити фактичну перевірку

2. Перевіряючі зобов’язані пред’явити: копію наказу про проведення перевірки, оригінал направлення на перевірку та документи, що посвідчують особу кожного з них. Не пред’явлення перевіряючими будь-якого з перелічених документів, або пред’явлення документів, оформлених з порушенням є підставою для недопущення посадових (службових) осіб до проведення перевірки.

3. Перед початком проведення фактичної перевірки перевіряючі повинні зробити відповідний запис про перевірку в Журналі відвідання суб’єктів підприємницької діяльності контролюючими органами/Журналі реєстрації перевірок.

Які документи перевірятиме ДФС

Відповідно до п.80.6 ст. 80 ПКУ під час проведення фактичної перевірки в частині  дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), в т.ч. тим, яким установлено випробування, перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з’ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці.

Зокрема перевіряються:

– штатний розклад і наказ про його затвердження, зміни;

– книги обліків наказів, руху трудових книжок;

– кадрові накази й накази по основній діяльності;

– табелі обліку робочого часу;

– трудові договори (контракти), зміни і доповнення до них;

– трудові книжки працівників і вкладиші до них;

– повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу, наказ (розпорядження) і заява про прийняття на роботу;

– цивільно-правові договори;

– документи, що підтверджують нарахування й виплату заробітної плати, авансу, індексації, відпускних і інших нарахувань працівникам;

– податкова звітність та звітність з єдиного внеску;

– інші документи, пов’язані з предметом перевірки.

Варто враховувати, що для з’ясування факту належного оформлення трудових відносин  роботодавця з працівником, який здійснює трудову діяльність, у такого працівника можуть попросити пред’явити документи, що посвідчують особу або інші документи, які дозволять ідентифікувати особу (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо).

 

Щодо нарахування ЄСВ на суму допомоги по тимчасовій непрацездатності

Базою нарахування ЄСВ є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами (п. 1 та п. 4 частини першої ст. 7 Закону N 2464).

Обчислення ЄВ здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону N 2464 нараховується ЄВ (частина друга ст. 9 Закону N 2464).

Обчислення ЄВ за минулі періоди, крім випадків сплати ЄВ згідно з частиною п'ятою ст. 10 Закону N 2464, здійснюється виходячи з розміру ЄВ, що діяв на день нарахування (обчислення, визначення) заробітної плати (доходу), на яку відповідно до цього Закону нараховується ЄВ (частина четверта ст. 9 Закону N 2464).

ЄВ для платників, зазначених у ст. 4 Закону N 2464, встановлюється у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7 Закону N 2464 бази нарахування ЄВ.

У разі якщо база нарахування ЄВ не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума ЄВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки ЄВ.

Крім того, ЄВ для підприємств, установ і організацій, в яких працюють особи з інвалідністю, встановлюється у розмірі 8,41 відс. визначеної п. 1 частини першої ст. 7 Закону N 2464 бази нарахування ЄВ для працюючих осіб з інвалідністю (частина тринадцята ст. 8 Закону N 2464).

 

Що треба знати при виплаті орендної плати за земельні ділянки

Законом України від 10.07.2018 №2497 були внесені зміни до ПКУ, які набрали чинності з 15 серпня 2018 року.
Відповідно до зазначених змін податковий агент, зокрема, самозайнята особа, яка здійснює нарахування (виплату) доходів фізичній особі у вигляді орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, починаючи з 15.08.2018 сплачує (перераховує) податок на доходи фізичних осіб до відповідного бюджету за місцезнаходженням земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених в натурі (на місцевості).
До внесення змін податок сплачувався за місцезнаходженням податкового агента.
Водночас відповідно до п. 63.3 ст. 63 ПКУ з метою проведення податкового контролю платники підлягають реєстрації або взяттю на облік в контролюючих органах за місцезнаходженням, зокрема, об’єктів оподаткування.
Тобто платники податків, в тому числі самозайняті особи, які здійснюють нарахування (виплату) доходів у вигляді орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення фізичним особам, зобов’язані протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття об’єктів оподаткування (в зазначеному випадку – земельної ділянки) подати до контролюючого органу заяву за формою №20-ОПП за основним місцем обліку платника податків.
Довідково: лист ДФС України від 02.11.2018 №34087/7/99-99-13-01-02-17.

 

Електронний кабінет надає можливість подати звітність з ЄСВ в електронному вигляді

 Фізичні та юридичні особи повинні подавати звітність з ЄСВ у визначені законодавством терміни.

Звіт щодо сум нарахованого ЄСВ (далі – Звіт) подається страхувальником або відповідальною особою страхувальника за місцем взяття його на облік як платника ЄСВ у контролюючих органах.

Звіт страхувальником податься у повному обсязі в один із таких способів:

- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису відповідальних осіб;

- на паперових носіях разом з електронною формою на електронних носіях інформації;

- на паперових носіях, якщо у страхувальника кількість застрахованих осіб не перевищує п’яти;

- надсилання поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення за умови, що у страхувальника кількість застрахованих осіб не перевищує п’яти та не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання Звіту.

Слід зауважити, що подання звітності на паперових носіях потребує додаткового використання робочого часу як платників ЄСВ так і працівників органів ДФС.

З метою економії часу при складанні та поданні звітності, платники мають право подавати звітність з ЄСВ за допомогою сервісу ДФС України «Електронний кабінет», який надає можливість створювати, редагувати, підписувати та надсилати звітність з ЄСВ платниками самостійно. Надіслати звіт можна у будь-який зручний час, у відповідь контролюючий орган відправляє квитанції з підтвердженням, що звіт прийнятий, або з коментарем, чому він не прийнятий.

Довідково: страхувальники, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами, у частині подання звіту за таких осіб зобов’язані формувати та подавати до органів ДФС звіт протягом 20-ти календарних днів, що настають за останнім днем звітного періоду (календарний місяць).

ФОП формують та подають до органів ДФС звіт самі за себе один раз на рік до 10 лютого року, що настає за звітним періодом (календарний рік).

Особи, які провадять незалежну професійну діяльність та члени фермерських господарств, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах, формують та подають самі за себе до фіскальних органів звіт один раз на рік до 1 травня року, що настає за звітним періодом.  

 

ІІІ. Лозівського управління: інформація для підприємців та громадян

Шановні фізичні особи – підприємці!

Не сплата ЄВ веде до неврахування періодів роботи до страхового стажу. Існує пряма залежність розміру сплаченого ЄВ на розмір майбутньої пенсії. Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком при досягненні 60 річного віку мають особи за наявності страхового стажу не менше 25 років. З подальшим щорічним зростанням страхового стажу, до 2028 року, на один рік.
Просимо Вас звернутися до Лозівського управління ГУ ДФС України у Харківській області  області для з’ясування питання щодо сплати ЄВ за 2017 рік та 9 місяців 2018 року в зв’язку з тим, що відповідно до Закону України „Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” фізичним особам –підприємцям, які станом на 01.01.2017 року не зняті з Єдиного державного реєстру, тобто не закрили свою підприємницьку діяльність та не звітували за 2017 рік, нарахована до сплати сума єдиного внеску в розмірі мінімального страхового внеску за кожен місяць 2017 року, що становить 8448,00 грн., за 9 місяців 2018 року ця сума становить 7371,54 грн. Просимо терміново перевірити стан сплати ЄСВ так як заборгованість веде до нарахування штрафних санкцій та пені, а також не врахування цього періоду до страхового стажу.
Нагадуємо, що Законом України «Про державний бюджет України на 2018 рік» з 01січня 2018 року мінімальна заробітна плата у місячному розмірі зросла до 3723грн, з якої повинні бути сплачені усі податки та ЄСВ. Для зарахування одного місяця страхового стажу з 1 січня 2018 року сплачена сума ЄСВ повинна бути не менше ніж 819,06 грн. Якщо працівник отримує зарплату «в конверті» і роботодавець не сплачує із його зарплати ЄСВ, цей період не буде зарахований до страхового стажу найманого робітника.
Шановні фізичні особи підприємці подбайте про себе та майбутнє Ваших працівників вже сьогодні.

 

У разі припинення підприємницької діяльності подайте «Ліквідаційну» звітність і проведіть остаточні розрахунки за податками та ЄСВ

Зняття з обліку платників єдиного внеску – ФОП, здійснюється контролюючими органами на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором. Така особа користується правами, виконує обов’язки та несе відповідальність, що передбачені для платника єдиного внеску, в частині діяльності, яка здійснювалася нею як фізичною особою – підприємцем (частини 4 ст. 6 Закону № 2464).
При цьому останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи (частина 8 ст. 9 Закону № 2464).
Платник ЄВ (ФОП) знімається з обліку після проведення перевірки та здійснення остаточного розрахунку зі сплати ЄВ. До реєстру страхувальників вносяться відповідні записи із зазначенням дати та причини зняття з обліку платника ЄВ. Датою зняття з обліку платника ЄВ є дата внесення запису до реєстру страхувальників.
Задля уникнення додаткових нарахувань єдиного внеску та застосування фінансових санкцій у відомстві радять усім підприємцям під час реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП, доводити процедуру зняття до завершення. Тобто, подати «ліквідаційну» звітність підприємця й провести остаточні розрахунки із бюджетом за податками та ЄСВ.
Крім цього, контролюючий орган може призначити та провести документальну перевірку такої фізособи — платника податків за наявності підстав та з урахуванням строків давності передбачених ПКУ (ст.78 ПКУ).

 

Які умови для застосування спрощеної системи: заява та відсутність боргу

Своєчасне подання заяви про обрання спрощеної системи, групи і ставки єдиного податку – умова для застосування спрощеної системи у бажаний для ФОПперіод. Для 1 та 2 груп – до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація. Якщо реєстрація відбулася в останні дні місяця – перенесення термінів для подання заяви не передбачено. Ризики: не встиг подати заяву – втратив право на перебування з наступного місяця на спрощеній системі = загальна система оподаткування до завершення звітного кварталу. Термін подання заяви для 3 групи (без сплати ПДВ) – протягом 10 днів з дня державної реєстрації. Ризики: не дотримання умов щодо терміну подання заяви = загальна система оподаткування.

Відсутність податкового боргу на день подання заяви – суттєва умова для застосування спрощеної системи. Новостворені ФОП, які мають борг із сплати податків, у т.ч. податку на майно (нерухомість, земельний та транспортний податок) та борг з ПДФО та/або військового збору за результатами деклараційної кампанії, не можуть бути платником єдиного податку.

 

Оподаткування доходів, отриманих ФОП – «загальносистемником» від видів діяльності, не зазначених у реєстраційних даних

Відповідно до п. 177.6 ст. 177 ПКУ у разі якщо ФОП отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими ПКУ для платників податку – фізичних осіб.

Під час нарахування (виплати) ФОП доходу від здійснення нею підприємницької діяльності, СГ та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, не утримують податок на доходи у джерела виплати, якщо ФОП, яка отримує такий дохід, надано копію документу, що підтверджує її державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності. Це правило не застосовується у разі нарахування (виплати) доходу за виконання певної роботи та/або надання послуги згідно з цивільно-правовим договором, коли буде встановлено, що відносини за таким договором фактично є трудовими, а сторони договору можуть бути прирівняні до працівника чи роботодавця відповідно до п.п. 14.1.195 та 14.1.222 п. 14.1 ст. 14 ПКУ (п. 177.8 ст. 177 ПКУ).

 

Одноразова сплата ЄСВ за попередні періоди при укладанні договору про добровільну сплату ЄСВ

Відповідно до частини п’ятої ст. 10 Закону № 2464 договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування може бути передбачена одноразова сплата особою ЄСВ за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню (у тому числі за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2010 року). Сума сплаченого ЄСВ за кожен місяць такого періоду не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2.

В усіх випадках ця сума не може бути більшою за суму ЄСВ, обчисленого виходячи з максимальної величини бази нарахування ЄСВ, встановленої на дату укладення договору.

Одноразова сплата ЄСВ за попередні періоди, передбачена частиною п’ятою ст. 10 Закону № 2464, може бути здійснена за окремим договором, укладеним у порядку, передбаченому частинами першою, третьою та четвертою ст. 10 Закону № 2464.

 

До уваги платників – суб’єктів роздрібної торгівлі алкогольними напоями (тютюновими виробами)!

Відповідно до п. 10 Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення, затвердженого постановою КМУ від 15 червня 2006 року № 833 із змінами та доповненнями, СГ повинні забезпечувати наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщують інформацію про найменування власника або уповноваженого ним органу; книги відгуків та пропозицій; адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів; ліцензію відповідно до встановлених законодавством вимог.

Зокрема, згідно з п. 27 Тимчасового порядку видачі ліцензій на право імпорту, експорту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, затвердженого постановою КМУ від 13 травня 1996 року № 493 із змінами та доповненнями, одержана на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами ліцензія має знаходитися на видному місці торгівлі і бути доступною для огляду.

Що стосується відповідальності за нерозміщення на видному місці торгівлі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (тютюновими виробами), то норми ст. 17 Закону № 481 із змінами та доповненнями не передбачають застосування фінансових (штрафних) санкцій до СГ за таке порушення.

 

 Громадянин здає квартиру в оренду: що потрібно знати

Громадянин – власник квартири має можливість здавати в оренду своє майно як фізична особа або як суб’єкт підприємницької діяльності - ФОП.

У випадку вибору реєстрації ФОП, доцільно зареєструватися в одній з груп платників єдиного податку та виконувати податкові зобов’язання за правилами обраної групи відповідно до вимог ПКУ.

Статтями 319 і 320 ЦКУ визначено, що власник майна має право вільно ним розпоряджатися і використовувати, в тому числі, для підприємницької діяльності. Це положення дає можливість власникам житла здавати його в оренду на основі платного договору. Орендодавець та орендар самі визначають розмір плати за користування житлом. ПКУ визначено, що розмір податкового зобов’язання з доходу від здачі житла в оренду обчислюють на основі орендної плати, зазначеної в договорі. Сума фіскального зобов’язання не може бути меншою за мінімальну суму платежу за повний чи неповний місяць оренди. Кожен громадянин, який не є підприємцем, але здає квартиру, будинок чи навіть кімнату в оренду, довгострокову або подобову, має сплатити з отриманого доходу податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18 відсотків та 1,5 відсотків військового збору.

Мінімальну суму орендної плати щороку визначають органи місцевого самоврядування. Мінімальна сума орендного платежу визначається за Методикою визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб, затверджено постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1253, виходячи з мінімальної вартості місячної оренди одного квадратного метра загальної площі нерухомості з урахуванням місця її розташування, інших функціональних та якісних показників, що встановлюються органом самоврядування села, селища, місця, на території яких вона розташована.

Орендодавець в поточному році сам обчислює і сплачує податок щокварталу. Сплату податку, за правилами статті 170 ПКУ, треба зробити протягом 40 календарних днів, після останнього дня звітного (податкового) кварталу.

Скористатися правом на отримання податкової знижки можна до кінця поточного року

Отримати податкову знижку можна подавши до органу ДФС за місцем реєстрації декларацію про майновий стан та доходи до 31 грудня поточного.

Також нагадуємо, що  відповідно  до п.п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПКУ платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення.

 

Як дитині отримати документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків?

Фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, зобов’язана особисто або через представника подати до відповідного фіскального органу облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (додаток 2 до Положення № 822 від 29.09.2017). Разом з обліковою карткою № 1ДР (яка є водночас заявою для реєстрації у Державному реєстрі) необхідно пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство).

Облікові картки № 1ДР малолітніх осіб (до 14 років) подаються одним із батьків за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного із батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника).

Якщо свідоцтво про народження дитини видане не українською мовою, подається його засвідчений переклад українською мовою (після пред’явлення повертається) та його копію.

Документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі (картка платника податків (додаток 3 до Положення № 822)), надається протягом 3-х робочих днів з дня звернення до фіскального органу за місцем проживання фізичної особи.

Громадяни України, які не мають постійного місця проживання в Україні або тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, можуть звернутися до будь-якого фіскального органу.

У такому разі строк видачі документа може бути продовжено до п’яти робочих днів.

 

Новації: податкова знижка для внутрішньо переміщених осіб

Громадяни, які вимушені були покинути окуповані території в Україні, мають право скористатися податковою знижкою у разі оренди житла.

Нагадаємо, що податкова знижка – це документально підтверджена сума витрат, на яку зменшується оподатковуваний дохід у вигляді заробітної плати, в результаті чого з бюджету повертається частина сплаченого податку на доходи фізичних осіб.

Перелік витрат, які включаються до податкової знижки, визначено ст.166 ПКУ.

З 4 жовтня 2018 року набрали чинності зміни до ПКУ щодо переліку витрат, які включаються до податкової знижки. А саме, п. 166.3 ст. 166 ПКУ доповнено підпунктом 166.3.9 такого змісту: «суму коштів у вигляді орендної плати за договором оренди житла (квартири, будинку), оформленим відповідно до вимог чинного законодавства, фактично сплачених платником податку на доходи фізичних осіб (далі – платник податку), який має статус внутрішньо переміщеної особи.

Платник податку має право скористатися зазначеною в цьому підпункті податковою знижкою виключно за умови, що він та/або члени його сім’ї першого та другого ступенів споріднення:

- не мають у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої поза межами тимчасово окупованої території України;

- не отримують передбачених законодавством України бюджетних виплат для покриття витрат на проживання.

Розмір такої знижки не може перевищувати (у розрахунку на календарний рік) 30 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року».